در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ مهر ۱۹, سه‌شنبه

سلطان موسیقی غزل جگجیت سنگ درگذشت



جگجیت سنگ که صدایش برای ملیون ها انسان در سرتاسر جهان آشنا بود و لقب شنهشای غزل زبان اردو را از آن خودش ساخته بود، به تاریخ دهم اکتوبر به عمر هفتاد سالگی، چشم از جهان پوشید...

شفاخانهء لیلاوتی منطقهء باندرا در ایالات ممبی  صبح روز دوشنبه مرگ این هنرمند پیشتاز جهان موسیقی کلاسیک هندوستان را اعلان کرد.

جگجیت سنگ به تاریخ 23 سپتامبر در اثر خونریزی دماغی در شفاخانه بستری شد و توسط مشهورترین داکتران هند و مدرن ترین وسایل و تجهیزات طبی مورد عملیات قرار گرفت، اما اهریمن مرگ در کمین غزل نشسته بود و صدای پر سوز و مهربان این هنرمند را برای همیشه خاموش ساخت.

سفیر هندوستان در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی، مرگ سلطان غزل، جگجیت سنگ، این هنرمند درد آشنا را به فامیل وهمهء دوستداران صدایش تسلیت گفته، اظهار داشت:
«من تسلیت عمیق خود را به فامیل و همه دوستداران وعلاقمندان این هنرمند در افغانستان ابراز می کنم جگجیت سنگ ندای غزل در آسیایی جنوبی بود. اینک او دیگر در بین ما نیست ولی صدایش همیشه با ما خواهد بود.»

جگجیت سنگ در سال 1941 تولد شد. از آوان کودکی به دنيای موسيقی و غزل راه يافت و عاقبت لقب "شنهشای غزل" را در هند کمایی کرد.

وی راز پیروزی آهنگ را در انتخاب شعر شیوا و پر محتوا و رمز موفقیت یک هنرمند را درساده گی و بی پیرایه گی جستجو می کرد.

وی بیش از چهار دهه آفرید و به قول جاوید اختر شاعر و نویسندهء مشهور هندوستان، جگجیت سنگ هدیه یی بی همتایی بود که به دوستداران موسیقی غزل اعطا شده بود. 

جگجیت سنگ در بیش از چهار دهه آفرینش در عرصهء موسیقی جهان، به زبان های اردو، هندی، گجراتی، دری و سایر زبان های جهان غزل های خواند که وی شهرت جهانی بخشید. از وی صد ها غزل و بیش از چهل البوم به یادگار مانده است.
منبع: رادیو آزادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر