در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

کنفرانس درباره هزاره ها در شهرسیدنی



محترم پروفیسرویلیام میلی صاحب نظر درمورد افغانستان ازدانشگاه اِ ن یو سومین سخنران کنفرانس بود. آقای ویلیام درارتباط به تشکیلات تاریخی افغانستان و پدیده طالبان و تعقیب سیستماتیک در کشور افغانستان سخنرانی کرد. ایشان افغانستان را یک کشور فاقد قانون و امنیت توصیف نمود وگفت که اکثرپناهنده گان افغانی که توسط کشتی به کشوراسترالیا رسیده مردم هزاره بوده است...

هفته گذشته روزهفتم ماه اکتوبریک کنفرانس درارتباط افغانستان که  محوراصلی آن بررسی وضعیت هزاره ها در کشورافغانستان و پاکستان بود در دانشگاه تکنالوژی سیدنی در شهر سیدنی استرالیا برگزارشد. این گردهمایی به ادامه و در آخرین روز نمایشگاه عکس"پناهگاه ناامن" که توسط مرکز تحقیقاتی جامعه مدنی دانشگاه تکنالوژی تدارک داده شده بود برگزار گردید. درضمن یک گزارش که به زبان انگلیسی توسط عبدالکریم حکمت نوشته شده بود به نشررسید.گزارش مذکوروضعیت اجتماعی، سیاسی و امنیتی هزاره را در افغانستان بعد از سقوط طالبان وکشتار اخیر هزاره درکویته پاکستان انعکاس میدهد. این گزارش دسته اول بیشتر بر مبنای مصاحبه های که در افغانستان با ارگان های حقوق بشر، سران هزاره و مردم عادی و همچنین از منابع معتبر دسته دوم خبری، گزارش های سازمان ملل وحقوق بشر تهیه شده است.  
سخنرانان را اکثرا اساتید دانشگاه ها، فعالین حقوق بشرو پناهنده گان تشکیل میدادند.ضمناّشخصیت هایی از اداره مهاجرت کشور استرالیا ، نماینده گان دادگاه وموکلین که با پناهنده ها سروکاردارند نیز حضورداشتند. این همایش شامل چندین بخش بود. هربخش به مسایلی مختلفی مانند حقوق پناهنده ها در استرالیا ودرسطح بین الملل وتعقیب سیستماتیک پرداخت.البته این گزارش گلچین ازموضوعات ذکرشده درباره مسایل مردم هزاره است،که کنفرانس پرداخته شد.      
دربخش اول نخستین سخنران عبدالکریم حکمت فارغ التحصیل همین دانشگاه و نویسنده گزارش "پناهگاه نا امن: هزاره ها در افغانستان و پاکستان" بود. آقای حکمت پیرامون وضعیت سیاسی، اجتماعی ، و امنیتی هزاره ها وازسفری سه ماه اش که از مناطقی مختلف هزارستان مانند بامیان، بهسود و جاغوری دیدن کرده بود سخن راند وگفت که این مناطق از کمترین کمک های بینی المللی که دراین چند سال به افغانستان سرازیر شده بهره برده است. ایشان بازدید از قربانیان دوران طالبان در بامیان وحوادث اخیر حمله کوچی هادربهسود دیدن کرده سخن گفت. او حکومت کرزی را محکوم به تبعیض و همچنین حمله کوچی در مناطق هزاره جات را نشان استفاده ازکوچی ها به هدف نا امن کردن مناطق هزاره جات دانست. ایشان می گوید با وجود تغییرات مثبتی که بعد از سقوط طالبان در افغانستان رو نماشده است، تعدادی زیادی از محصلین هزاره در دانشگاه ها درس می خوانند ودرارگان های دولتی وغیردولتی کار می کنند ولی هزاره ها تا هنوزمورد تبعیض در این ادارات قرارمی گیرند. مهمتراز همه "طالبان تهدید جدی برای امنیت، آزادی، و بودوباش هزاره ها در افغانستان به شمار می آیند.دولت ناکارآمد و فاسد افغانستان قادر به فراهم کردن امنیت شهروندانش منجمله هزاره ها نیست." با درنظرداشت وضعیت شکننده افغانستان او از دولت استرالیا خواست که در برنامه بازپس گردانندن پناهنده گان هزاره تجدید نظرکنند.
   سخنران بعدی محترمه خانم ثریا غزنوی بود. ثریا یکی از دانشجوی مافوق لیسانس دررشته حقوق بین الملل دردانشگاه تکنالوژی شهر سیدنی است. اودرابتدا تاریخ ملت هزاره را ازدوران عبدالرحمن تا به سقوط طالبان به طوری مختصربه تصویرکشید. وی گفت، که قتل عام وبردگی ملت هزاره از زمان عبدالرحمن شروع شده وتا به امروز مردم هزاره مورد تبعیض و تعصب و بی عدالتی دولت افغانستان وحملات  طرح شده  طالبان قرار گرفته است.او به کشتار دسته جمعی هزاره ها در دوران طالبان در بامیان با استناد به گزارش دیده بان حقوق بشر اشاره کرد.ایشان دراخیر ازدولت استرالیا خواست که به تعهدات بینی المللی اش راجع به حقوق پناهنده ها عمل کند و به کسانیکه بعنوان پناهنده منجمله هزاره به استرالیا می آیند رفتار بشردوستانه نشان دهد.
 محترم پروفیسرویلیام میلی صاحب نظر درمورد افغانستان ازدانشگاه اِ ن یو سومین سخنران کنفرانس بود. آقای ویلیام درارتباط به تشکیلات تاریخی افغانستان و پدیده طالبان و تعقیب سیستماتیک در کشور افغانستان سخنرانی کرد. ایشان افغانستان را یک کشور فاقد قانون و امنیت توصیف نمود وگفت که اکثرپناهنده گان افغانی که توسط کشتی به کشوراسترالیا رسیده مردم هزاره بوده است. وی تأکیدنمود که این یک موضوع شگفت انگیزنیست. مردم هزاره به خاطر تعلق میلیت و مذهب شان خیلی مدت زیادی درافغانستان تبعیض، کشتاروکوچ های اجباری را تجربه کرده است و حتی در دوران طالبان به خاطر تعلقات ملتی شان مورد حمله قرارمی گیرد. او به کشتار بی رحمانه  11تن افرادهزاره درولایت ارزگان ک درسال دوهزارده اشاره کرد وگفت که طالبان مردم هزاره را به خاطرهزاره وشیعه بودن شان سر بریدند .ویلیام میگوید؛ که این کشتارسیستماتیک درافغانستان عدم قانون و پیگردقانونی رژیم کرزی بوده که موجب مهاجرت بیشتر مردم  افغانستان منجلمه هزاره ها شده است.
لیزا تامپسن وکیل حقوقی پناهنده گان از ملبورن سخنران بخش دوم بود. خانم تامپسن پیرامون شرایط امنیتی هزاره در پاکستان در چند سال و ماه های اخیر سخنرانی کرد. خانم تامپسن میگوید که هزاره ها درپاکستان موردحملات مسلح لشکرجنگوی قرارمیگیرند. او نامه صریح لشکری جهنگوی راکه در آن هشدارقتل عام هزاره ها را داده بود، به خوانش گرفت"تمام شیعه ها واجب القتل اند.این مردم حق زندگی درپاکستان راندارد وماتعهد کرده ایم که مردم هزاره از خاک پاکستان نابود سازیم. ما فتوا و امضا علمای محترم مان را که این مردم را کافر قلمداد کرده است داریم. همانطور که جنگجویان ما در افغانستان جهاد را علیه هزاره های شیعه به ثمر میرساند، هدف مانیز پاکسازی این فرقه ازهرشهروهرکوچه کشورپاکستان می باشد." خانم تامپسن نسبت به مردم هزاره ابرازهمدردی می نماید، ونگران این است ،که هزاره ها درافغانستان و پاکستان امنیت ندارندپس درکجا پناه ببرند؟ وی تظاهرات هزاره را در سراسر کشورهای جهان سازنده خواند و گفت که این راه پیمایی ها می تواند جهان را نسبت به وضعیت هزاره درپاکستان بیدار میکنند.
در اخیر دو سخنران دیگر راجع به انعکاس هزاره ها در سینمای ایران و هنر نقاشی توسط پنهاهندگان هزاره در کمپهای استرالیا سخن گفت.
پروفیسرامیدتوفیقیان استاد فلسفه از دانشگاه سیدنی راجع به تأثیرافغان در سینمایی ایران سخنرانی نمود. ایشان رول هزاره هادرچند فلم ایرانی از جمله"فلم باران"مورد بررسی قراردادوگفت که این فلم آینه ای از مظلومیت، فقروتحقیراست.
داکتر صفدر احمد درباره "پروجیکت هنر پناهنده" سخن گفت که یک بارنمونه ازنقاشی های پناهنده ها درسیدنی به نمایش درآمده بود. اکثر هنرمندان این پروجیکت را هزاره تشکیل می دهند.این پناهندگان دردهای شان بازبان نقاشی در داخل کمپ استرالیا ترسیم کرده اند. یک نمونه ازتمثال ملای طالبان هم دیده میشد گوی روح آنها حتی داخل کمپ این پناهنده ها راتقعیب کرده اند.اکثراین نقاشی بامقالات علمی راجع به هزاره ها توسط نویسنده گان مختلف دریک کتاب آکادمیک گنجانیده شده است که درآن روز به فروش میرسید.
درطول این کنفرانس یک روزه پس ازهربخش نزدیک نیم ساعت به سوال ها وجواب ها اختصاص داده شد، وحاضرین با علاقمندی زیاد سوالاتی شان  را مطرح می کردند. کنفرانس ساعت پنج بعد از ظهر به پایان رسید.  این کنفرانس دررسانه های خارجی مانند صدای آمریکا منعکس گردید.
سالن کنفرانس
از طرف چب پروفیسر جیمز گودمن ریس مرکز تحقیقات مدنی دانشگاه تکنالوژی سیدنی،پروفیسر ویلیام میلی از دانشگاه اِ ن یو، کریم حکمت و بیژن دانشجودکترا دانگشاه اِ ن یو.
گزارش از: لطیفه حکمت
منبع: افشار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر