در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

از نمایش فیلم 'مدرسه' در کابل جلوگیری شد


اسد اسکندر

این فیلم که "مدرسه" نام دارد، داستان زندگی یک دختر مهاجر افغان در ایران را به تصویر می کشد که نمی تواند در مدرسه دولتی در این کشور درس بخواند...

اسد سکندر، فیلمساز و بازیگر افغان می گوید که مسئولان دولتی به درخواست سفارت ایران از نمایش تازه ترین فیلم او در کابل جلوگیری کرده‌اند، اما وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان این ادعا را تکذیب کرده است.
این فیلم که "مدرسه" نام دارد، داستان زندگی یک دختر مهاجر افغان در ایران را به تصویر می کشد که نمی تواند در مدرسه دولتی در این کشور درس بخواند.

قرار بود فیلم مدرسه برای نخستین بار در تالار مرکز فرهنگی فرانسه در کابل نمایش داده شود.

آقای اسکندر به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مقامهای دولت افغانستان به درخواست دیپلماتهای ایرانی در کابل از نمایش این فیلم جلوگیری کرده اند.
اسد سکندر کارگردان این فیلم به بی بی سی گفت که ۳۰۰ نفر از فرهنگیان، سینماگران و خبرنگاران برای دیدن این فیلم دعوت شده بودند.
اما سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفتگو با بی‌بی‌سی اظهارات آقای سکندر مبنی بر دخالت سفارت ایران در کابل برای جلوگیری از نمایش فیلم او را تکذیب کرد و گفت که این ادعا "قطعا واقعیت ندارد".
در همین حال، مسئولان اداره دولتی افغان فیلم، گفته اند که "ملاحظات سیاسی" در این ماجرا نقش داشته است.

اتحادیه سینماگران افغانستان جلوگیری از پخش فیلم مدرسه را به هر دلیلی، مغایر آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها خوانده و آن را محکوم کرده است.
اسد سکندر گفته است که برای ساختن فیلم مدرسه سه سال وقت گذاشته، اما در نهایت وقتی که زمان پخش آن فرا رسید، مسئولان از پخش آن جلوگیری کردند.
در ده سال گذشته تلاشهای زیادی برای ساختن فیلم های افغانی از سوی فیلمسازان این کشور صورت گرفته، اما تا حال دست کم پنج فیلم بر اساس ملاحظات سیاسی، مذهبی و فرهنگی اجازه پخش در داخل افغانستان نیافته اند.
نادیده گرفتن بعضی حساسیت های سیاسی، مذهبی یا اجتماعی در فیلم ها می تواند جنجال ها و فشارهای زیادی را علیه فیلمسازان افغان ایجاد کند.
یک هفته قبل در جریان جشنواره پائیزی فیلم حقوق بشر، پخش فیلم "همسایه" نیز با مشکلاتی مواجهه شد، اما در نهایت این فیلم در جشنواره به نمایش در آمد.
فیلم همسایه یک فیلم داستانی بلند به کارگردانی زبیر فرغند است که به زندگی مهاجران افغان در یک اردوگاه موسوم به اردوگاه سفید سنگ در ایران پرداخته است.
گزارشگر: ندا کارگر
منبع: بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر