در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ مهر ۱۶, شنبه

تظاهرات مردم هزاره در شهر کابل


علی بهرامی: شبکه ی سرتاسری مردم هزاره/ کابل

جمعیت کثیری از مردم غرب کابل امروز جمعه ۱۵ میزان ۱۳۹۰ در اعتراض به نسل کشی مردم هزاره در پاکستان راهپیمایی مسالمت آمیزی را راه اندازی کردند. این رهپیمایی از مصلای شهید مزاری واقع در دشت برچی کابل آغاز گردید...




شرکت کنندگان این مراسم با تجمع در میدان شهید مزاری واقع در پل سوخته کابل، از جوامع بین المللی، سازمان ملل و دولت پاکستان خواستار توقف نسل کشی هزاره ها در در پاکستان گردیدند.
در این راهپیمایی که از سوی جمعی از نهادهای مدنی در کابل راه اندازی شده بود دانشگاهیان، فعالان حقوق بشر، فعالان رسانه ها، ورزشکاران و عده ی کثیری از شهروندان غرب کابل شرکت نموده بودند.
معترضان با محکوم نمودن کشتار هزاره های پاکستان همصدا شعارهای “مرگ بر تروریست”، “سکوت علیه نسل کشی، جنایت است جنایت است “، “بان کی مون! بیدار شو بیدار شو! “، “ما صلح می خواهیم” را سر دادند.
نیروهای امنیتی نیز بطور چشمگیری در این راهپیمایی شرکت کرده بودند. تضاهرات منظم و بدون هیچگونه بی نظمی به پایان رسید.
در اخیر نیز قطعنامه ی که توسط فعالان نهادهای مدنی تهیه شده بود توسط خانم حبیبه صادقی یک فعال در نهادهای مدنی به خوانش گرفته شد. شما می توانید متن کامل این قطعنامه را به زبانهای فارسی و انگلیسی از سایت مردم هزاره دریافت نمایید.

……………………………………………………………………………………………..
بسم الله الرحمن الرحیم
قطعنامه گردهمایی اعتراضی مردم کابل نسبت به کشتار جمعی هزاره ها درشهر کویته پاکستان
کشتار جمعی و هدفدار هزاره ها در شهر کویته پاکستان، یکی از رویداد های تلخ و مشمئزکننده است که باعث جریحه دار شدن وجدان عمومی انسان ها می باشد. در خلال یک سال اخیر بار ها به اجتماعات مسالمت آمیز این مردم حمله شده و آن ها به طور گروهی هدف قرار گرفته اند. ماهیت حملات اخیر برهزارها، نشانگر نیت وحشت ناک نهفته در عقب این حملات است. این حملات نگران کننده است و نشانه های یک نوع توصفیه نژادی و قومی در آن نفهته است.
ما توجه جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و دیگرنهاد های حقوق بشری، دولت پاکستان و وجدان عمومی را به حوادث تلخی که اکنون در کویته پاکستان جاری است جلب می کنیم. ما راجع به تصفیه نژادی و پاکسازی قومی در کویته هشدار می دهیم. ما از دولت پاکستان می خواهیم که به حیث یک دولت مسئول، حقوق شهر وندی و برابری شهروندان این کشور را تضمین کند و جلو کشتار بی رحمانه هزاره ها را درشهر کویته بگیرد.
ما ضمن محکوم کردن کشتار هدفمند و جمعی هزاره ها در شهر کویته پاکستان به عنوان یک عمل غیر انسانی و تخریش کننده وجدان جمعی بشری، خواستار رعایت موارد ذیل می باشیم:
1- ما قتل و کشتار سازمان یافته هزاره های کویته را به عنوان یک عمل ضد انسانی و خلاف وجدان بشری محکوم می کنیم. ما خواستار توقف این کشتار هستیم و ازهر کس، هر دولت و هر نهاد در هر جا می خواهیم که هر کاری می توانند برای توقف کشتار در کویته انجام دهند.

2- از دولت پاکستان می خواهیم که بیش از این با عاملین کشتار های جمعی هزاره ها مماشات نکرده و برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی بزرگتر، با جنایتکاران برخورد جدی کند. دولت پاکستان به اندازه گروه های جنایت کار در این کشتار های گروهی مسئول است.
3- ازسازمان ملل متحد ودیگر دولت های مسئول و صلح دوست جهان می خواهیم که به کشتار گروهی شهروندان بی گناه در پاکستان توجه کرده و مسئولیت این کشور را در قبال شهروندان بی دفاع آن گوشزد نمایند.
4- تا کنون هیچ تحقیقی از سوی دولت پاکستان در باره کشتارهای جمعی صورت نگرفته است و کسی به اتهام جنایت ها باز داشت نشده است. ازسازمان ملل متحد می خواهیم که با تشکیل یک هیئت حقیقت یاب راجع به حوادث کویته تحقیق و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کند.
5- از دولت افغانستان می خواهیم که از طریق وزارت امور خارجه نسبت به قتل عام های کنونی در شهر کویته به دولت پاکستان اعتراض رسمی بدهد.

6- از خانم ریتا بارسیلینو، وکیل ایتالیای پارلمان اروپا، خانم پامیلا کر، فعال حقوق بشر در استرالیا و کمیسیون حقوق بشر پاکستان به دلیل واکنش انسانی به موقع و مناسب ایشان در قبال فجایع انسانی کویته پاکستان تقدیر می کینم خواهان حمایت وهمراهی ایشان از سوی دیگر شخصیت های مسئول و وجدان های آگاه می باشیم.
والسلام
کاپی به:
 دفتر نمایندگی ملل متحد
 سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در افغانستان
 وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان
 پارلمان جمهوری اسلامی افغانستان
 نمایندگی ها و هیئت های دیپلماتیک مقیم کابل
………………………………………………………………………
شبکه ی سرتاسری مردم هزاره

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر