در این وبلاگ مطالب مختلف مربوط به افغانستان در مجموع و مخصوصاً هزاره ها در سراسر جهان، سایر مطالب و یادداشت های شخصی به نشر میرسد.
سلام هزارستان چشم براه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازندۀ شماست، و هم چنان از قلم بدستان گرامی میخواهد که دست نوشته هایشان را برای سلام هزارستان بفرستند تا زینت بخش صفحات آن گردد.

۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

سفر پارلمانی استاد محمد محقق به پاکستان، به ویژه شهر کویته


 

 استاد محقق با هیات همرایش به تاریخ 22/10/2011م، وارد شهر کویته شدند. ایشان با هیات همرایش قبل از همه بر مزار شهدای شهر کویته رفته و در ضمن فاتحه خوانی، به خانواده های شهدا تسلیت گفته و اظهار همدردی و  غم شریکی اش را با هزاره های کویته در هر صحنه یاد آور شدند... سپس ایشان گفتگویی با سران هزاره های کویته داشتند، که در نشست شان با آنها در ضمن تسلیت به آنها، در رابطه به وضعیت هزاره های کویته گفتگو کردند...




     استاد حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و رییس کمیسیون عدلی و قضای مجلس نمایندگان افغانستان به تاریخ 21/10/2011م، به ریاست عده ای از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان وارد اسلام آباد - پاکستان شدند. استاد محقق در ملاقات اش با یوسف رضا گیلانی، وزیر اعظم کشور پاکستان در ضمن صحبت در مورد اهمیت سفر اعضای پارلمان کشور ها به کشور های یکدیگر در رابطه به کشتار هزاره های کویته، خواهان توجه جدی ایشان به این مسله شدند. وزیراعظم پاکستان در پاسخ به وی یاد آور شدند، که هزاره های پاکستان یکی از بهترین شهروندان پاکستان  می باشند و وی علاوه کردند، که ایشان در کویته رفته و به هزاره های کویته وعده نموده اند، که قاتلان شانرا به سزای اعمال شان به زودترین فرصت می رسانند...
     استاد محقق با هیات همرایش به تاریخ 22/10/2011م، وارد شهر کویته شدند. ایشان با هیات همرایش قبل از همه بر مزار شهدای شهر کویته رفته و در ضمن فاتحه خوانی، به خانواده های شهدا تسلیت گفته و اظهار همدردی و  غم شریکی اش را با هزاره های کویته در هر صحنه یاد آور شدند... سپس ایشان گفتگویی با سران هزاره های کویته داشتند، که در نشست شان با آنها در ضمن تسلیت به آنها، در رابطه به وضعیت هزاره های کویته گفتگو کردند...
     امروز یکشنبه 23/10/2011م، وی حوالی ساعت ده صبح کنفرانس مطبوعاتی ای با رسانه های پاکستانی در سرینا هوتل داشتند. استاد محقق در کنفرانس مطبوعاتی شان هدف از آمدن شان در پاکستان و خصوصا کویته را دو مورد عنوان نمودند:
اول: به خاطر تحکیم بخشیدن به ارتباط پارلمانی هرچه بیشتر بین دو کشور.
دوم: حوادث ناگوار اخیر کویته و قتل عام هزاره های ساکن بلوچستان.
     در رابطه به روابط پارلمانی ایشان یاد آور شدند، که در بین کشور های جهان مرسوم است، که اعضای پارلمان شان جهت استفاده از تجارب یکدیگر، کمک در قانونگذاری بهتر، آگاه شدن از وضعیت یکدیگر و اطلاع رسانی و کمک به رسانه ها، به کشور های یکدیگر سفر می کنند و ما نیز به کشور همسایه و مسلمان خویش آمده ایم تا بر مستحکم شدن هر چه بیشتر روابط و استفاده از تجارب یکدیگر استفاده نمایم. نمایندگان پارلمان در حقیقت نمایندگان مردم اند، لهذا ارتباط مردم کشور ها با یکدیگر، دولت ها را در سیاست گذاری های شان کمک زیاد می کند.
     در رابطه به قتل عام هزاره های کویته، ایشان ذکر کردند، که در این اواخر به شدت زیاد هزاره های کویته به خاطر قوم و مذهب شان به شکل تکان دهنده قتل عام می شوند. این کار در دنیای امروز عیب و ننگ بزرگ است. ما می خواهیم توجه جدی دولت پاکستان را در این رابطه جلب کنیم و در ضمن جهانیان را متوجه این نکته بسازیم. در دنیای که ما امروز زندگی می کنیم، به یک دهکده می ماند و در این دهکده هر کس حق دارد، با هر عقده ای که دارد و مربوطه به هر قومی، که است زندگی کند. در دنیای امروز کسانی، که دست خالی و غیر مسلح اند، اگر به خاطر قوم و یا مذهب شان قتل عام می شوند، کشتار شان جنایت علیه بشریت است. آن عناصری، که به هر عنوانی این عمل را انجام می دهند، انسان نیستند. آقای محقق در ادامه کنفرانس شان یاد آور شدند، که ایشان در این رابطه با یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان و معاون وزیر خارجه پاکستان صحبت کرده اند. آقای گیلانی به ایشان وعده داده اند، که جلو این فاجعه ها را می گیرند و قاتلان هزاره ها را به سزای اعمال زشت شان می رسانند.
     آقای محقق، در قسمت آخر سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی به شکل پیام به هزاره های کویته، یاد آور شدند، که اگر من اینک به جز رفتن بر مزار شهدا و تسلیت به خانواده های شهدا، کاری دیگری نتوانستم، به شما می گویم، که در هر حال با شما هستم و در مصیبت و غم با شما شریک می باشم. مردم ما یک قوم صلح دوست و طرفدار زندگی مسالمت آمیز با تمام اقوام است. عقیده داشتن و منصوب بودن به یک قوم خاص حق طبیعی هر انسان است و حق طبیعی و انسانی ما باید به رسمیت شناخته شود و جلو تهاجمات بر مردم ما گرفته شود. آقای محقق، به شکل آخرین سخنانش گفتند، که یکبار دیگر از مسوولین دولت پاکستان به صورت جدی تقاضا می کنم، که جلو کشتار مردم بی گناه و غیر مسلح هزاره های کویته را بگیرند.
     استاد محقق بعد از کنفرانس مطبوعاتی شان، با عده ای از فعالان سیاسی، مدیران مکاتب، استادان و هنرمندان هزاره شهر کویته گفتگو کردند، سپس ایشان، که مهمان سران هزاره های ساکن مهرآباد بودند، همراه با هیات همراه و اعضای کنسولگری کویته، راهی مهر آباد شدند. استاد محقق، در گفتگویش با استادان و مدیران مکاتب هزاره تاون از آنها خواستند تا سلام و عرض تسلیت شان را به ساکنان هزاره تاون برسانند. ایشان یاد آور شدند، که من تصمیم جدی داشتم، تا بر مزار شهدای هزاره تاون نیز حاضر شوم، ولی متاسفانه دولت و نیروهای انتظامی به خاطر وضعیت وخیم امنیتی این اجازه را به من نمی دهند، لهذا به نمایندگی از من در ضمن معذرت، پیامم را به آنها برسانید.
گزارشگر: عبدالله رفیعی
منبع: کویته پاکستان
این هم چند قطعه عکس استاد محقق هنگام بازدید از مزار حسین علی یوسفی در کویته پاکستان
Ustad Mohaqiq`s visit Hazaras in Quetta Pakistan

Ustad Mohaqiq`s visit on situation of Hazaras in Quetta Pakistan

Ustad Mohaqiq with afghan embassy in Pakistan on visit Hazaras in Pakistan

Haji Mohaqiq at Hazara Qabristan in Quetta Pakistan

Ustad Mohaqiq on visit of Hazaras in Quetta Pakistan

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر